SEO – made in .ro

Friday, March 13, 2009 19:31

Au apărut peste noapte şi la noi în România destul de mulţi “pricepuţi” în SEO care şi-au trântit câte un site de prezentare unde îşi exemplifică “realizările” de până acum.
Citind pe proaspăt lansatul ProBlogger.ro câteva articole ale unora implicaţi în meseria asta am dat şi peste unii care îşi dau cu stâgul în dreptul dar “scriu” articole despre SEO. De fapt traduceri şi adaptari mai mult sau mai puţin reuşite ale unor articole în engleza sau alte limbi străine.
Mi-au căzut ochii pe un anumit site de promovare SEO unde pe lângă lauda uzuală (noi facem, noi dregem, vă ducem pe cele mai înalte culmi ale motoarelor de căutare etc) sunt şi referinţe de la câţiva clienţi care au apelat la serviciile lor şi vezi-doamne au fost tare mulţumiţi.


[ad#web-banner-intern]
Nu insistaţi pentru că nu o să dau numele site-ului despre care e vorba pentru că acest articol se vrea a fi o privire generala asupra activităţii SEO in .ro nu doar asupra unei firme.
Analizând puţin portofoliul cu referinţele clienţilor satisfăcuţi descopăr site-uri aşa zis optimizate pentru unele fraze cheie compuse din două sau chiar trei cuvinte. Şi nu din domenii dificile de atacat din punct de vedere SEO ci în domenii cvasinecunoscute. De ex: optimizare pentru keyword “pisici verzi” – e clar că un title, un h1 si un strong pe “pisici verzi” te-au dus pe primul loc în google pe keywordul “pisici verzi“.
Faptul că nu caută nimeni aşa ceva în motoarele de căutare sau că pe site-ul clientului vor intra fix zero vizitatori în urma acestei acţiuni SEO, este mai puţin important atâta timp cât specialistul SEO şi-a încasat banii şi l-a adus pe primul loc în Google.
Continuând analiza dau peste un site care are cca 200 de pagini indexate în Google din care 98% au acelaşi titlu. Cum poţi să te lauzi că tu faci SEO când un site din portofoliul tău arată aşa? Doar prima pagină se optimizează?
Trecem la lucruri mai de detaliu, cum ar fi de exemplu un “View source”. Un site table-based, deja trecem peste el şi ma uit la celelalte.
[ad#web-banner-intern]
Title de cca 250 de caractere – bad, meta description identic cu meta keywords – bad, alt doar pe imaginea de logo restul fiind ale nimanui – bad, link-uri fara title pe ele – bad, 80% din site cu strong – iar bad, şi tot aşa mai departe.
Fără a avea pretenţii de specialist SEO, vorbesc doar din postura unuia care a citit ceva documentaţie şi care a avut oportunitatea de a pune în aplicare teoria.
Nu are rost să te lauzi cu optimizare pentru “pisici verzi” sau pentru “cactuşi dulci“. Optimizează doar pentri “pisici” sau doar pentru “cactuşi” şi atunci jos pălăria când ajungi locul întâi.
Altfel se cheamă jecmăneala clienţilor care, aşa cum si este normal, nu cunosc cu ce se mănâncă acest SEO şi după ce vor realiza că în urma sutelor/miilor de euro plătite unor asemenea “specialişti” nu au primit nici un vizitator ca să nu mai vorbesc de o conversie în client/cumpărător, vor afirma cu îndârjire că SEO este o ţeapă.
Şi nu îi va putea condamna nimeni pentru că până una alta au dreptate.
PS. Pe aceeaşi temă şi în acelaşi stil: Preţuri SEO în România

7 Responses to “SEO – made in .ro”

  1. Scurte de pe web | XtraVagAnT says:

    March 13th, 2009 at 8:16 pm

    […] ce am terminat de scris despre SEO made in .ro – pisici verzi si cactusi dulci . Dacă vă interezează moda puteţi să vedeţi ce propune Puma in materie de pantofi 2009. […]

  2. toto says:

    March 14th, 2009 at 7:50 pm

    Iar eu m-am cam saturat de cei care stamba mereu din nas si comenteaza pe marginea scenei, dandu-si cu parerea … Si ca sa concluzionez…
    1 – Daca nu esti de acord cu termenii boldati pe pagina, de ce folosesti la extrem aceasta tehnica atat aici cat si pe extravagant?
    2 – O regula de aur spune: nu schimba ceva ce functioneaza bine. Indiferent de numarul paginilor cu titlu identic sau aproape identic, site-ul ala isi face treaba si vinde… este printre primele in bansa pe keywod principal si bate multe siteuri de mii de euro pe keyworduri secundare. Important este daca isi face treaba, nu daca are sau nu titluri identice, bolduri, etc…
    3 – De cand este un site table-based intruchiparea raului?? Nu vad nimic rau in a folosi tabele integral sau partial… Sau doar vorbim de faptul ca e la moda sa te dai de partea css-ului si a div-urilor si sa interzici tabelele de parca ar avea ciuma?
    4 – Poate ca testimonialele clientilor sunt corecte … De ce e asa rau sa iti afisezi parerile clientilor?

    Si in final repet, poate asa o sa inteleaga mai multa lume… mai importante decat orice altceva sunt rezultatele masurate… Cand creste numarul clientilor din search cu x% nu mai conteaza ca ai tabele, ca nu ai title, sau ca ai title identic… Incercati sa intelegeti asta si nu mai dati din gura aiurea pe margine.

    Nimic personal, doar parerea mea.. Numai bine si succese!

  3. The Blog says:

    March 14th, 2009 at 8:16 pm

    Te-ai simţit? Poate că nu trebuia.
    De aia nu am vrut să precizez de unde a plecat ideea acestui articol pentru a nu părea o chestie personală.
    Dar dacă tot veni vorba uite răspunsurile:
    1 – Nu am spus că nu sunt de acord cu bold ci doar că nu e normal să ai un site întreg cu strong. Folosesc şi eu cu anumită măsură.
    2 – Şi manelele sunt o “regulă de aur” care a avut succes. Depinde de respectul fiecăruia pentru munca pe care o face.
    3 – Table nu sunt întruchiparea răului însă “they are so 90`s”. De atunci web-ul a evoluat cât de cât. E ca şi cum ţi-aş vinde o Dacia 1310 cu zero km la bord.
    4 – E ok să ai testimoniale şi nimeni nu le contestă. E clar că unul care nu a avut nici un vizitator din Google să fie super mulţumit cu 20-30 de vizitatori noi.
    Şi eu m-am săturat de ăia care merg în continuare pe principiul pur românesc “las-o bă că merge şi aşa”.
    Nu stau şi comentez chiar de pe margine, sunt jucător ca Basescu :), dar consider că “lauda de sine nu mirose a bine”.
    Aşa cum spuneai şi tu, nimic personal, doar business.
    Baftă şi ţie!

  4. toto says:

    March 15th, 2009 at 4:56 pm

    :) Esti funny sa stii… in fine, fiecare judeca cum… poate. Capra vecinului functioneaza INCA al dracului de bine in ro, indiferent ca este mediu online sau offline. Nu ma mai chinui sa iti dau argumente pentru celelalte spuse, oricum nu vei intelege si tot eu voi fi lupul cel rau… pa pa.

    PS
    Daca imi faci rost de o dacie cu 0 km pe bune ca o cumpar, vorbesc serios! Ar fi o bijuterie.

  5. The Blog says:

    March 15th, 2009 at 9:26 pm

    Nu e aşa de frumosă capra vecinului încât să mă oftice pe mine.
    Aici nu vorbeam de lupul cel rău şi scufiţa roşie ci despre modul de abordare şi strategia de business a unor “specialisti SEO” din .ro.
    PS. Dacă s-ar găsi, prin analogie, ar costa cât un mercedes nou!
    PPS.Sincer mă aşteptam la o discuţie mai constructivă.
    Bye!

  6. toto says:

    March 16th, 2009 at 10:26 am

    Ok, hai sa iti explic, pentru ca vad ca tu nu vrei sa observi… Faptul ca tu ma certifici sau nu drept specialist sau habarnist, in urma acestui articol + comentarii, nu are nici cea mai mica importanta pt mine, pentru ca stii ce? nu ai vrut sa fii corect. Sau poate ca nu e vina ta, in general cele rele ies mai usor si mai proeminent in fata… Daca ai fi vrut sa fii corect si mai ales constructiv, cum mi-as fi dorit si eu de altfel, ai fi analizat toate siteurile din referintele respective si ai fi gasit si un site care este “pe gustul tau” ca sa ma exprim asa, si care este, cap-coada realizat + optimizat de mine. Are si div-uri, are si titluri unice, nici nu abuzeaza de bold, etc… Probabil se califica la 95% dintre conditiile tale… Dar stii ce? Aici am avut un client care a inteles exact ce e bine pentru el si mi-a dat mana libera, astfel incat am putut sa ma exprim… In restul cazurilor, daca nu am facut ceva asa cum ar fi trebuit, poate ca nu am facut-o ca nu am putut, nu ca nu am vrut, sau ca nu am stiut… Si pe cuvant, indiferent cat de 90’s este un site cu tabele, atata timp cat este primul pe cuvantul principal, nu dau 2 banuti pe divuri – doar pentru ca sunt la moda acum. Nu cred ca tu te-ai risca sa schimbi codingul unui site table-based pe banii clientului, si cand o sa cada ca ai vrut tu sa faci experimente pe pielea lui, nu stiu cum ii explici ca a fost sus, dar tu te-ai jucat si a ajuns jos.. got it? Stii tu oare ca pentru unul dintre siteurile respective eu am lucrat moca? si nu pentru ca mi-am luat teapa, ci pentru ca nimeni nu era dispus atunci dintre “experti” sa faca si munca pro-bono. Eu am facut… Da, ok, nu am facut cea mai buna munca, insa l-am adus pe om de pe pagina 5-6 unde era practic invizibil, pe pagina 1 in top 5… Unde sta de mai bine de 1 an de zile si este multumit ca oarecum i-am salvat afacerea – si aici vorbesc de cuvant cheie principal, cu concurenta serioasa atat in online cat si offline, nu de piersici si caise… Sper ca macar acum ai inteles cate ceva si sper ca am dus discutia intr-o zona mai constructiva, daca nu, mai intreaba-ma, iti raspund / explic cu placere … zi buna.

    PS
    Vrei sa faci tu ceva constructiv pentru piata SEo din RO? Scoate reclamele astea adwords cu optimizarea aia de la 5000.ro – asta e tipul de afacere care strica piata, nu eu… mai gandeste-te.

  7. The Blog says:

    March 17th, 2009 at 1:33 am

    Deja discuţia ia o cale mai bună şi se apropie de scopul initial al articolului meu şi anume conştientizarea şi pe cât posibil implementarea unor bune practici în SEO românesc.
    Ceea ce îmi spui tu acum despre clienţi şi concepţiile lor în legatură cu SEO se aseamănă perfect cu situaţia din webdesign de acum 8-10 ani când existau pe piaţă câţiva omuleţi ce făceau site-uri în Word sau Notepad şi practicau tarife uriaşe chiar prohbitive. Încet, încet au apărut alţii care au realizat că pentru a face un site de ăla în Word nu îţi trebuie mai mult de câteva ore cu pauzele de rigoare aşadar au “spart” piaţa cu site-uri făcute pe bandă rulantă la preţ de doar 10% din cât cereau primii. Din astea două categorii unii au evoluat şi au început să producă “webdesign” de calitate însă preţul era pe măsură, adică mare faţă de ceilalţi şi astfel nu mai puteau să vândă nimănui ceva de calitate ci trebuiau să producă în continuare pe bandă rulantă site-uri de doi lei ca să aibă din ce trăi.
    Cam aşa stă situaţia şi în SEO unde momentan mi se pare mie că suntem la faza a doua. Muncă slabă pe bani puţini, clientul “mulţumit”, banii încasaţi, toată lumea fericită.
    Dar vremurile astea or să treacă şi o să trebuiască să ieşim pe piaţă cu servicii de calitate cu un preţ pe măsură dar atunci clienţii o să ne reproşeze că am urcat tarifele, că suntem scumpi si că acum ceva vreme era mai ieftin. Degeaba o să-i explici faptul că este diferită calitatea serviciului pentru că nu ai cui.
    Ştiu ce înseamnă cerinţele clientului, că el vrea o dungă roşie exact pe mijlocul paginii, că vrea o floare în ghiveci pe findal sau că el vrea în anul 2009 “carte de oaspeţi” pe site la el.
    Dar, repet, este de datoria specialistului să-i aducă pe drumul cel bun. Aşa cum eu îi spun constructorului doar cam cum vreau să iasă casa şi el îmi explică foarte simplu că nu pot avea un tavan de 12 metri fără un stâlp de susţinere la mijloc, aşa trebuie să li se explice şi clienţilor din SEO cum stau lucrurile în realitate.
    PS. Am făcut şi binele ăsta pentru SEO românesc :) , i-am filtrat şi pe ei şi pe alţi câţiva ce îmi stăteau pe retină de ceva vreme.
    Nu am acuzat nici pe tine, nici pe nimeni altcineva de stricat piaţa sau altele asemenea, să zicem că doar vroiam să trag un semnal de alarmă, poate ceva mai dur în exprimare, însă binevenit zic eu.

Spune-ti parerea: